הסכם גירושין – עשה ואל תעשה

ישנם שני רגעים בחיי הזוגיות שהם קריטיים במיוחד מבחינה חוקית ומשפטית: רגע החתונה ורגע הגירושין. ביום החתונה הזוג המאוהב לא חולם אפילו על מצב של גירושין – וחבל שכך, מכיוון שסטטיסטית הסיכוי לגירושין הוא משמעותי למדי. זוג שייערך נכון לתסריט הזה, יחסוך לעצמו הרבה כסף, זמן ועוגמת נפש בהמשך הדרך. להלן כמה דברים שכדאי לכם לעשות כדי לעבור הליך גירושין, חלק ככל האפשר:

הסכם טרום נישואין

הזוגות הנבונים ביותר צופים את פני העתיד וחותמים בליווי מקצועי על הסכם טרום נישואין. הסכם מהסוג הזה אינו מיועד רק למיליונרים או למשפחות מורכבות במיוחד – הוא טוב עבור כל זוג וזוג בשל שתי סיבות עיקריות. ראשית, מכיוון שעצם התהליך המחשבתי הכרוך בהסכם, חוסך לזוג אי הבנות וריבים בהמשך הדרך. ושנית – בגלל הסיכוי הגבוה שחס וחלילה האהבה תפוג והזוג ייפרד. זוגות שמתגרשים ויש בידם הסכם טרום נישואין, בעצם מחזיקים בידם הסכם גירושין מוכן, שיגרום לכך שהליך הגירושין יהיה יעיל יותר וכואב פחות.

לא לזוז לפני שבטוחים

רגשות עזים תוקפים את בני הזוג שנישואיהם נמצאים במשבר. קנאה, זעם, כעס, עלבון – רגשות כאלה דוחפים אתכם לבצע צעד ולגרום לבן הזוג להבין כמה הוא פגע בכם. אל תעשו אף צעד אם עדיין יש סיכוי לפיוס. לצעדים ממשייים יש סיכוי גדול לצאת משליטה ולבסוף תמצאו את עצמכם עמוק בתוך סכסוך שאולי לא באמת רציתם בו.

הסכם גירושין בהליך גישור

אין לכם הסכם טרום נישואין? זה לא אומר שאתם חייבים לעבור סכסוך גירושין נוראי שיגרום לכאב לכם ולכל היקרים לכם. הדבר הנכון לעשות הוא לקחת נשימה עמוקה ולהחליט על הליך גישור. בתהליך הזה, תלוו על ידי איש מקצוע שיסייע לכם לפרק מוקש אחרי מוקש ולהגיע להסכמות. בסופו של דבר תקבלו לידכם הסכם גירושין שבו שני בני הזוג התפשרו בצורה מושכלת על הדברים הנכונים והרצויים.

עצות? רק מאיש מקצוע

כולם מכירים מישהו שהתגרש, התגרשו בעצמם או שהם סתם מעריכים שיש להם רעיון ממש טוב עבורכם. הרעיונות הטובים והעצות שאתם מקבלים מסביבתכם, רק יזיקו לעניינכם. הליך גירושין הוא הליך מורכב ורווי ברגשות, גם בלי שעוד אנשים יוסיפו שמן למדורה. הקפידו להתייעץ עם מספר מינימאלי של אנשים ולהעדיף תמיד עצה של איש מקצוע נטול פניות מתחום המשפט.

עורך דין

הצעד הראשון הוא לקחת עורך דין מקצועי ומומחה לתחום דיני המשפחה. כאשר רק צד אחד דואג לייעוץ משפטי סביר להניח שהוא ישיג הסכם גירושין מוצלח יותר מבחינתו. אם לא פתרתם את הסכסוך בדרכי שלום, חשוב להבין שאתם יוצאים למלחמה על כל היקר לכם וחשוב שתמיד תהיו צעד אחד לפני הצד השני. אגב – גם במצב של הסכם גירושין בהסכמה מלאה, חשוב מאד לא לוותר על בדיקה של עורך דין מקצועי, כדי שלא תמצאו את עצמכם עם הסכם גרוע שלא ישרת אתכם בהמשך הדרך.

רבנות או בית משפט?

רבים יבטיחו לכם שגבר צריך ללכת לרבנות והאישה לבית משפט. האם זה נכון? לא תמיד. עצה מקצועית היא יקרה מפז כאשר אתם עושים צעד משמעותי כל כך.

היערכות פיננסית

משק הבית שלכם עומד להתפצל בצורה כזו או אחרת ועמו גם כל הרכוש המשותף. חשוב להיות ערוכים ומוכנים וזוהי סיבה נוספת להעדיף להגיע אל הסכם גירושין בהליך גישור ולחסוך ממון רב על הליכים משפטיים לשני הצדדים. כך או אחרת, וודאו שאתם ערוכים להסתדר עם תקציב מצומצם יותר ואל תסתירו מידע מבני הזוג. צאו מנקודת הנחה שהם יגלו את הסודות שלכם וזה יזיק לכם בהמשך ההליך.

היערכות רגשית

למרות הקושי האדיר כדאי לזכור שהליך הגירושין מתבצע למטרה אחת ויחידה: פרידה מוחלטת ככל האפשר. אתם עלולים להתפתות לעשות בו שימוש לצורך נקמה, ריבים או שחרור קיטור. זוהי טעות – הממון והזמן שתבזבזו רק יאריכו את משך הזמן שבו אתם שרויים במצוקה רגשית. נסו להיות ענייניים וחסרי פניות ולהתמקד ככל האפשר בטובת הילדים ובקיצור ההליכים.

אל תפגעו בילדים

הילדים אינם החברים שאצלם אתם שופכים את הלב, ואם תתפתו לספר להם על מחדלי בן הזוג אתם פוגעים בהם יותר משאתם פוגעים בצד השני. השאירו אותם מחוץ לסכסוך ככל האפשר, כבדו את זמני השהות וחישבו כל הזמן על טובתם. הורים שעושים שימוש בילדים כדי לפגוע אחד בשני מוצאים עצמם בסוף ההליך עם ילדים פגועים ואומללים.

אל תהיו תמימים

כל האמור לעיל הוא בגדר המלצה חד משמעית לנהל את הסכסוך בצורה עניינית ולא רגשית ולהגיע אל הסכם גירושין הוגן ביעילות ובמהירות. ובכל זאת, לא תמיד שני הצדדים מאמינים במטרה הזו. הימנעו ממצב שבו אתם פועלים בתום לב להסכם הוגן, בעוד שהצד השני נוקט בתכסיסים ערמומיים כדי לצאת מהסכסוך כשידו על העליונה. שימו לב לצעדים שנוקט הצד השני וזכרו שסכסוכים גורמים לאנשים לעשות דברים מפתיעים ולא צפויים.